New
Service for TodaysSeniorsNetwork.com
readers...roll mouse over, click on
highlighted links in stories to review items
from Amazon
Now, keep up to date
with daily feeds of newly posted stories
about America's Seniors...click on the box
to the left
Nutrition Intervention as the Fountain of
Youth
Newswise — An anti-aging pill
is not yet an over-the-counter phenomenon,
but it’s never too late to start eating
better to live a longer, healthier life.
Studies prove that consuming more fruits,
vegetables, nuts and whole grains, as well
as fewer calories, results in prolonging a
healthier lifespan.
“Fountain of Youth: Nutrition
Intervention in Aging” was a session at the
Institute of Food Technologists’ Annual
Meeting Sunday in New Orleans.
“The food industry has a receptive market in
the aging population,” said Mary A. Johnson,
Ph.D., a professor of gerontology in Family
and Consumer Sciences at the University of
Georgia in Athens, Ga.
“Older people want to
be healthy, to live healthfully, to have a
good time. ... Some science suggests that
older people might benefit more from
improved nutrition than younger people”.
Johnson points out the
benefits of higher doses of Vitamin B12 for
bone health and balance, as well as higher
amounts of Vitamin D in slowing aging.
Today, 1,000 International Units of Vitamin
D is the current recommendation for older
people.
Berries and nuts, especially
walnuts, continue to gain prestige as foods
that protect against aging’s deleterious
effects like memory and coordination loss.
Compounds in such fruits and
vegetables as strawberries, blueberries and
spinach help the brain to counteract stress
and inflammation, which contribute to aging
diseases like Alzheimer’s and arthritis,
said Jim Joseph, Ph.D., lead scientist at
the neuroscience lab of the Human Nutrition
Research Center for Aging at Tufts
University in Boston, Mass.
It doesn’t take much of these
foods to make a difference. A pint of
strawberries or a spinach salad a day works
a lot better in keeping older people vital
than a wonder drug, he said.
A tougher way to go to gain
years is to eat fewer daily calories by 30
percent. Studies with rats and monkeys show
increased lifespan and decreased occurrence
of disease when animals consume fewer
calories (though they have to be nutritious
ones). Human calorie restrictors, a
self-selected group that follows a
low-calorie diet, have lower fat, body mass
index, triglycerides, low density
lipoprotein and blood pressure.
Does decreasing calories by
one-third for several decade account for a
reasonable prescription for the good, long
life in this food-rich society?
Not likely, said Donald
Ingram, Ph.D., at Louisiana State
University’s Pennington Biomedical Research
Center in Baton Rouge, La.
Research shows that stress
levels soar with a severe reduction of
calories. However, Ingram said, there is a
“fruit and vegetable connection to
longevity. You have to select your foods
better.”
Substances such as
reserveratol in grapes and polyphenols in
cranberries and blueberries protect an
organism from aging.
Eat nutritious foods, not
supplements the scientists warn. Toxicity
can occur when you get too much of a good
thing.
“Stop trying to make drugs from these
foods,” said Joseph. “Better to eat the
foods than swallow the supplements. If you
overdose on the food, you know what will
happen (as in stomach discomfort). The
evidence is overwhelming that it’s better to
get these substances in real food.”
About IFT
Founded in 1939, and with world headquarters
in Chicago, Illinois, USA, the Institute of
Food Technologists is a not-for-profit
international scientific society with 22,000
members working in food science and
technology and related professions in
industry, academia and government. As the
society for food science and technology, IFT
brings sound science to the public
discussion of food issues. For more on IFT,
visit
http://www.ift.org. © 2008 Institute of
Food Technologists
...
...
...