Now, keep up to date
with daily feeds of newly posted stories
about America's Seniors...click on the box
to the left
Click here
to read story from Harvard University about
the role and need for Calcium
Nutrition Expert’s new
book debunks Calcium as a means to prevent
Osteoporosis
Newswise — For years, doctors and scientists
have told the public to drink milk, eat
dairy products and take calcium supplements
to improve bone health and prevent
osteoporosis.
The problem is they're wrong, according to a
new book co-authored by a University of
North Carolina at Asheville researcher.
Amy Lanou, UNC Asheville assistant professor
of health and wellness, and noted health
writer Michael Castleman’s new book,
"Building Bone Vitality: A Revolutionary
Plan to Prevent Bone Loss and Reverse
Osteoporosis," dispels the calcium myth
using the latest clinical studies and
medical information. Published by McGraw
Hill, the book hits shelves this month.
"Building Bone Vitality" provides readers
with practical advice to strengthen bones,
reduce the risk of fractures and prevent
osteoporosis.
Readers will also learn why there's no proof
of dairy's usefulness in bone health,
despite what doctors say, and why eating
low-acid foods and taking daily walks are
the most effective ways to prevent bone
loss.
The authors' suggested eating plan includes
six to nine daily servings of fruits and
vegetables and no more than one or two
servings of high-protein foods such as meat,
dairy and eggs daily.
Why? Because protein is composed of amino
acids. As the body digests high-protein
foods, the blood becomes more acidic,
leaching calcium from the bones.
For example, have you ever taken Tums for
acid indigestion? Its active ingredient,
calcium carbonate, neutralizes stomach acid
because it's highly alkaline.
To neutralize excess acid in the
bloodstream, the body draws the same
compound from bone. A high-protein diet of
meat, dairy and eggs draws calcium from bone
and eventually causes osteoporosis, the
authors say.
Of course, fruits and vegetables also
contain some protein, but much less than
meat, dairy and eggs. Fruits and vegetables
also contain a great deal of alkaline
material. When you eat these foods, only a
small amount of acid enters the bloodstream
along with a great deal of alkaline
material, which neutralizes the acid.
Therefore, the body does not have to draw
calcium compounds out of bone.
"Fruits and vegetables keep calcium in bone
where it belongs," said Lanou.
To further back up their theory, Lanou and
Castleman pored over completed human
clinical trials and found that they also
refute the calcium claim.
Since 1975, 140 clinical trials have
explored calcium's effects on osteoporotic
fracture risk. Two-thirds of these studies
show no benefit from high calcium intake.
Overall, the clinical trials dealing with
fracture prevention run two-to-one against
calcium, the authors noted.
Finally, the authors reviewed research on
the impact of exercise on bone health. They
found that the consensus of research shows
that just 30 to 60 minutes of daily walking
is enough exercise to build strong bones.
"The good news is that you don't have to
join a gym or sweat buckets," said Castleman.
"But you do have to walk every day."
Lanou, who holds a doctorate in human
nutrition from Cornell University, joined
the UNC Asheville faculty in 2005.
She has played an instrumental role in
creating programs and coursework for UNC
Asheville's North Carolina Center for Health
& Wellness, which focuses on childhood
obesity, workplace wellness and healthy
aging.
Previously, she taught nutrition at Cornell
University and Ithaca College. She is the
author of "Healthy Eating for Life for
Children" and has written or delivered more
than 50 scientific articles, reports and
presentations on bone health, dairy products
or the health benefits of plant foods.
Lanou also serves as senior nutrition
scientist for the Physicians Committee for
Responsible Medicine, a Washington,
D.C.-based nonprofit organization dedicated
to preventative medicine through good
nutrition.
... ..
...
...